En stor del utav min bedömning är baserad på de som har störst inflytande på skolan. Makthavarna är diskutabla, om man säger så… Många förhastade beslut görs utan att tänka på de som blir drabbade, tycker jag, och det bidrar till mental ohälsa. Jag har varit tvungen att spendera mycket tid på nätet och söka information om mina egna rättigheter, vad som faktiskt står i kunskapskraven, osv. Tid som hade kunnat spenderats på något annat.
Känner personer med NPF som har gått där, och de har inte fått särskilt många anpassningar. Rekommenderas verkligen inte om man har NPF.
Det finns inte enbart bra eller enbart dåliga lärare, utan det är lite blandat. Kan bara prata för mig själv, då jag inte har haft alla lärare, och därför kan inte ett genomsnittligt omdöme utav lärarna göras. Finns lärare som jag har haft som är helt fantastiska. Lärare som gjort min tid på högstadiet bättre, och som ger sitt allt för att eleverna ska få det så bra som möjligt. Sen finns det också lärare som är raka motsatsen. Lärare som inte borde jobba med människor överhuvudtaget, då de saknar förståelse och empati. Något annat som är viktigt att uppmärksamma är att många lärare inte är så bra på att säga till om det är högljutt, och t.ex avisa de som stör undervisningen, men jag tror det är så på de flesta skolor.
Städpersonalen är 10/10. Jättetrevliga och alltid glada att hjälpa till. Jag har inte befunnit mig speciellt mycket i matsalen, men när jag väl har varit där så har personalen där också gjort ett bra intryck.
En stor del av eleverna har en brist på uppfostran. En elev kastade urin i taket o väggarna på skoltoaletten, och några andra hade med sig färg från bilden och kletade ner i skolans lokal. Finns elever som spottar på golvet också. Onödigt bråk uppkommer också ofta i klasschatten (som de flesta klasser brukar ha, där man kan ställa frågor och ge information), ofta mobbning (visar hur dålig elevernas uppfostran är här). Tydligen så hade min klass också mindre problem än andra klasser, vilket är oroväckande.
Man behöver säga till själv om man vill att mobbning under skoltid ska bli anmäld. Annars så tar lärarna inte något eget initiativ.
Om man enbart fokuserar på själva undervisningen så är den bra. Känns dock inte som att alla lärare har den kompetens som egentligen krävs. Under min tid på skolan bytte vi också mentor säkert 6-7 gånger, vilket varken är optimalt för lärare eller elever. I allmänhet är skolan ganska så stökig och det är en del skrik och spring i korridorerna. Jag har fått upplevelsen (nu efter jag själv slutat på skolan) att mobbningen har ökat markant och att skolan inte gör tillräckligt åt detta. Det borde vara rektorns största prioritet men icke. Detta är under all kritik. Gör om, gör rätt.
Man tar inte tag i mobbning särskilt mycket, flyttar på den utsatta isåfall,ingen desiplin på de stökiga över huvudtaget, de låter dem stöka runt. Undervisningen är bra, dock kunde disiplin på de stökiga bli bättre.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
Känner personer med NPF som har gått där, och de har inte fått särskilt många anpassningar. Rekommenderas verkligen inte om man har NPF.
Det finns inte enbart bra eller enbart dåliga lärare, utan det är lite blandat. Kan bara prata för mig själv, då jag inte har haft alla lärare, och därför kan inte ett genomsnittligt omdöme utav lärarna göras. Finns lärare som jag har haft som är helt fantastiska. Lärare som gjort min tid på högstadiet bättre, och som ger sitt allt för att eleverna ska få det så bra som möjligt. Sen finns det också lärare som är raka motsatsen. Lärare som inte borde jobba med människor överhuvudtaget, då de saknar förståelse och empati. Något annat som är viktigt att uppmärksamma är att många lärare inte är så bra på att säga till om det är högljutt, och t.ex avisa de som stör undervisningen, men jag tror det är så på de flesta skolor.
Städpersonalen är 10/10. Jättetrevliga och alltid glada att hjälpa till. Jag har inte befunnit mig speciellt mycket i matsalen, men när jag väl har varit där så har personalen där också gjort ett bra intryck.
En stor del av eleverna har en brist på uppfostran. En elev kastade urin i taket o väggarna på skoltoaletten, och några andra hade med sig färg från bilden och kletade ner i skolans lokal. Finns elever som spottar på golvet också. Onödigt bråk uppkommer också ofta i klasschatten (som de flesta klasser brukar ha, där man kan ställa frågor och ge information), ofta mobbning (visar hur dålig elevernas uppfostran är här). Tydligen så hade min klass också mindre problem än andra klasser, vilket är oroväckande.
Man behöver säga till själv om man vill att mobbning under skoltid ska bli anmäld. Annars så tar lärarna inte något eget initiativ.
Jag tror det var allt?