Är du elev, förälder eller lärare? Lämna ett omdöme.

9 Omdömen

3.1
Medel
1
2
3
3
0

Inte som det verkar...

1.8
Förälder / Vårdnadshavare · 17 oktober 2020
Förälder / Vårdnadshavare · 17 oktober 2020
Förälder med barn i skolan sedan de öppnade 2018. Skolan har gått ner väldigt mycket i kvalitet,mycket stor omsättning på lärare och inte mycket pengar spenderade på eleverna. För mycket läxor och prov. Eleverna får inga studieresor eller kulturellt utbyte och det är bara regler som prioriteras. Skolan har mycket regler utan mening och det känns som om det ska vara så att barnen ska hållas i sina platser,på ett överdrivet och opedagogiskt sätt. Jag rekommenderar inte denna skola om de inte ändrar sina prioriteringar . Ett fåtal lärare är bra och bryr sig, men det räcker inte.

Jätte besviken!

2.2
Förälder / Vårdnadshavare · 12 oktober 2020
Förälder / Vårdnadshavare · 12 oktober 2020
Önskar att vi valt kommunal skola!! Trodde att IES skulle vara bra, men nu vet vi, efter 2 år på denna skola. Kommunal skola verkar som en dröm jämfört.
Alldeles för mycket regler och hemläxa och eleverna blir påverkade av detta, flera test och projekt varje vecka, till och med på helger! Eleverna lär sig inte mer, de blir bara skoltrötta snabbare. Gillar man inte läget så får man uppmaningen: "Maybe this is not the school for you".

Elever måste byta klass varje år, så fort de har bildat vängrupper,så splittras de upp igen inför nästa årskurs.
Skolan fokuserar på regler och ordning, men istället har eleverna inte någonstans att ta vägen på raster och luncher. Det finns lite inomhus platser att hänga, men eleverna får 15 minuter om ens det per vecka att leka där. På 2 års tid har det inte varit en enda studieresa eller utflykter.

Det sparas pengar på allt:
I början var maten fantastisk, och allt verkade super - nu 2 år efter start så är maten betydligt sämre, biblioteket är fortfarande inte fyllt, nästan inga skolböcker och skolgården har blivit en avdankad plats med icke-fungerande saker. Dessutom har de satsat pengar på ett staket, så det ser mer ut som ett fängelse än en skola. Lärarna blir också utbytta i rask takt, för det mesta verkar det vara ett års kontrakt som gäller. Vissa lärare är väldigt hängivna, men de flesta håller med skolan regi av regler i amerikansk stil. Hade jag vetat skulle jag inte ha kommit hit! Besviken!

Meh, its ok

3.1
Elev · 17 september 2020
Elev · 17 september 2020
The school is a great school but it didn't close down during corona so for me its a 3/5. They also spent alot of money on useless stuff such as a big fence and they have made the lockers a lot smaller for the year 9s, making it impossible to fit items such as a regular sized backback in it. The work ethic is okay. Definitely better than other schools in the area but not at all perfect. The good thing is that we use chromebooks alot which makes it much easier to have all work in one spot.
Kristoffer Gabrielsson

Bra skola.

3.8
Förälder / Vårdnadshavare · 5 september 2020
Förälder / Vårdnadshavare · 5 september 2020
Riktigt bra skola med en hängiven rektor👌🏼

Lögn

2.7
Elev · 2 september 2020
Elev · 2 september 2020
Dom snackar så mycket men så liten verkstad. Språk undervisningen är ett skämt, spanska läraren lägger upp naken bilder på sin öppna instagram. Rektorn har fullkoll på de men han får jobba kvar. Han är också orättvis när han rättar prov och ger mycket märkliga uppgifter. Franska läraren leker lekar på lektionen istället för att lära ut. Så om du vill lära dig nya språk ska du inte börja här.
Rektorn spelar in filmer och visar för eleverna o berättar bara om respekt och saftey men när elever bråkar gömmer säg lärarna. rektorn har en hel annan attityd mot eleverna än mot föräldrarna dessutom för att föräldrarna ska gilla henne. Dock så har dom väldigt bra so och no lärare

Inte Bra Skola

1.4
Elev · 13 juni 2020
Elev · 13 juni 2020
Denna skola är sjukt dålig, personalen lyssnar inte på eleverna och prioriterar föräldrars syn på skolan mer än elevernas. Kuratorn är sjukt dryg och hjälper inte eleverna. Dom sparkar dom bästa lärarna och anställer dom sämsta. Börja inte här.
Lukas Johansson

Annan kultur, passar inte alla

2.8
Elev · 23 februari 2020
Elev · 23 februari 2020
Om mig:
Elev, gått på skolan sedan 8:an och går nu sista året i 9:an.

Väldigt engagerad personal. Både lärare och rektor är genuint intresserade av att utveckla eleverna till att nå sin fulla potential. Jämställda och rättvisa värderingar och mycket fokus på allas lika värde, men dock ett onödigt massa tjat om ”respect” vilket är en av Engelska skolans ”core values”. Till följd av detta har ordet respekt förlorat hela sin innebörd för alla som tvingats lyssna på den oändliga predikan om ordet och dess mening.

Regelmässigt är skolan en katastrof i vissa lägen eftersom majoriteten av reglerna endast fungerar i teorin eller är rent ut skrattretande jämfört med kommunala skolor. Till exempel infördes en regel under skolåret 2018 att hjälm krävdes för att elever skulle få vistas i det lilla skogsparti som finns på skolgården. Vilken sund vuxen tvingar sitt barn att ha hjälm på sig för att hen ska leka i en pytteliten skogsdunge, mitt på en skolgård? Detta ställer ju frågan om vem som ens införde denna regel från början, och vad som gick igenom hens huvud vid tillfället. Sen finns det också andra regler som kan ifrågasättas, som till exempel att eleverna jämt och ständigt behöver rada upp sig i ett unisont led så fort de ska in i klassrummet eller matsalen. Påpeka att detta gäller oavsett om man går i 4:an och är 10 år gammal eller går i 9:an och är 16 år gammal.

Ett vanligt förekommande tema inom ledarstaben är att basera regler och beslut genom att alltid förutse den värsta möjliga händelsen. Om vi som elever (i 8:an!) till exempel ifrågasätter varför vi inte får korsa bilvägen som leder till ett villaområde en bit ifrån, det vill säga en inte så vältrafikerad väg, för att hämta en utsparkad fotboll får vi svaret från rektorn att vi ”skulle kunna bli påkörda och dö,” och att skolan då drabbas eftersom vi är deras ansvar. Samma gäller när vi frågar varför vi som elever i nian inte får lämna skolområdet under rasterna, och då får vi svaret ”ni skulle kunna bli våldtagna” vilket uppmärksammar det bakåtvända tankesättet hos ledningen. Meningen med att säga detta till eleverna är såklart för att belysa deras säkerhet, men det görs på ett sådant sätt som leder till att man skrämmer upp eleverna istället för att kanske uppmuntra kunskap om trafiksäkerhet och trafikregler eller understryka vikten av att ha bra kommunikation med klasskompisar när man rör sig utanför skolområdet. Engelska skolans lagar utgår ifrån själva principen om regler, det vill säga att de är något som ska följas till punkt och pricka och utan invändningar eller förändring.

Det som ni har hört om andra engelska skolor stämmer nödvändigtvis inte in på IES Länna då värderingar och regler tycks skilja sig markant mellan olika engelska skolor. Till exempel har IES ett gott rykte om arbetsro på lektionerna, och detta stämmer väl överlag, men om det finns en stökig klass (som till exempel min klass 9A), har skolan inget utpräglat sätt att hantera det på. Detta beror huvudsakligen på att de flesta lärare är nyutbildade/pluggar fortfarande och tillhör en yngre åldersgrupp, så att skapa effektiv arbetsro i klassrummet är ett helt nytt koncept. Som lösning på detta har vi elever själva föreslagit att avlägsna de få i klassen som faktiskt skapar dålig arbetsro från lektionen, men detta är tyvärr inte möjligt eftersom det tydligen ”bryter mot skollagen”. Till följd av detta råder konstant dåligt fokus på vissa av våra lektionern där ironiskt sett de skötsamma eleverna drabbas eftersom de jämt får ta del av skäll och tillsägelser då man adresserar problemet i helklass och inte med individe(n)/(rna) som faktiskt orsakar problemet.

En annan sak att tillägga om lärarna är att de oftast tjänar mindre än lärare på kommunala skolor (pga IES är ett aktiebolag som därav behöver göra vinst), men ändå är tio gånger mer engagerade och oftast bättre på att lära ut.

IES Länna en väldigt regelstyrd och principiell skola, precis som alla andra Engelska skolor. Styrelsesättet är väldigt amerikanskt och annorlunda jämte den svenska kulturen, och man jobbar som sagt mycket med sina ”core values” och termen respekt. Det finns väldigt lite stöd för särbegåvade elever, det vill säga de som ligger lite längre fram, men enormt med stöd för de som ligger lite efter med E eller F i betyg. Till miljön känns skolan väldigt liten och trång, nästan klaustrofobisk, och skolgården erbjuder inte särskilt många aktiviteter förutom fotboll för de äldre årskurserna. Fram tills nyligen har det inte funnits bänkar för oss elever att sitta på under våra raster eftersom några elever ur min klass förstörde bänkar i 8:an. Ett prima exempel på kollektiv bestraffning eftersom någonstans att sitta under rasten inte är ett privilegium. Nu har vi i alla fall en bänk med plats för fyra personer av tjugonio under rasterna.

Visst, den här skolan kan garanterat hjälpa dig på vägen till att nå bättre betyg, men i slutändan är det ändå individen som påverkar sina egna studieresultat. Om jag kunde välja att gå på IES Länna eller en kommunal skola skulle jag helt klart ha valt den kommunala i dagsläget eftersom friheten är obeskrivligt mycket större och mer lik gymnasiet.

Bra vad mer ska jag sega

4.2
Elev · 29 november 2019
Elev · 29 november 2019
Jätte bra jag går där och mycket nöjd med det som fin däremot så skulle jag vilja ha gungor på skolgården
Elisabeth Runsten

Bästa skolan någonsin

5.0
Förälder / Vårdnadshavare · 12 juni 2019
Förälder / Vårdnadshavare · 12 juni 2019
Underbar rektor och underbar personal. Alla barn är sedda och trygga. Bra information och enormt angagemang av personal och rektor.

Ansök till skolan

Ansök till skolan genom att klicka på knappen och fyll i ansökningsformuläret. Skolan kommer höra av sig till dig efter att du skickat in ansökan.

Skicka ansökan

Jobbar du på skolan?

Samla feedback och omdömen i realtid från elever, föräldrar och lärare. Med SchoolParrot ökar ni skolans transparens och förtroende. Prata med oss så berättar vi mer.

Läs mer
Lunnarevägen 7, 14251, Skogås
Julie Kelly
070-9461419

Fakta om skolan

  • Meritvärde
    -
  • Antal elever
    -
  • Antal lärare
    -
  • Antal behöriga lärare
    -
  • Elever per lärare
    -