Malmö Montessoriskola har allvarliga brister på flera nivåer!
Malmö Montessoriskola har allvarliga problem! Dessa är:
1. Skolan har många elever som har återkommande och problematisk frånvaro. Varje månad utgör dessa elever ca 5-7 % av skolans totala elevantal. Kontakta Malmö Stads grundskoleförvaltning på <skolplikt.grf@malmo.se> och be om "Frånvarolistorna" från Malmö Montessoriskola så får ni se själva. Många av eleverna i dessa listor har haft problematisk frånvaro i mer än 1 år!
2. Brister i att utreda och utge särskilt stöd; skolan saknar helt och hållet kompetens inom detta område; skolan följer inte Skolverkets allmänna råd;
3. Undanhåller underlag som rör elever från dess vårdnadshavare; tex frånvaroutredningar och pedagogiska kartläggningar. Skolan hänvisar till att detta är underlag är "arbetsmaterial" och inte delges till vårdnadshavare!
4. Förbjuder vårdnadshavare att lämna klagomål till huvudmannen - japp du läste rätt!
5. Skolchefen hanterar ensam alla inkomna klagomål, dvs läser dom och lämnar sedan yttranden - yttranden som inte är värda något och inte leder till någon förbättring för eleven som klagomålet berörde. Dvs det är skolchefen som bestämmer vad som "kommer fram i klagomålen", dvs inget! "Huvudmannen" för Malmö Montessoriskola; dvs styrelsen Föreningen Hemgårdar är enbart en "fasad" för att ge sken av att det finns en "huvudman". Den enda huvudmannen som finns är skolchefen!
Allt som jag skriver ovan utgår från egen erfarenhet som vårdnadshavare till en elev på skolan, en elev med behov av särskilt stöd som Malmö Montessoriskola aldrig gav eleven trots kännedom om detta!
Om du tycker det är ok att bli förd bakom ljuset, nekas att få ta del av "underlag" som skolan tagit fram om ditt barn och att ditt barn utsätts för bristande stöd, diskrimineras pga en funktionsnedsättning (tex dyslexi, ADHD, autism eller annan NPF-diagnos) och riskerar att bli en hemmasittare - då ska du välja denna skola! Annars gör du bäst i att hålla ditt barn lång ifrån Malmö Montessoriskola!
Har du barn med särskilda behov så är Malmö Montessoriskola inte ett bra val! När barnet börjar skolanl te xi åk 1, så kanske du inte heller vet om ditt barn har tex dyslexi, autism eller ADHD/ADD. Då kan du inte räkna med att ditt barn får rätt stöd i tid på Malmö Montessoriskola. Jag har fått slita så får att få skolan att ge mitt barn det stöd som hen har rätt till. Min långa erfarenhet med Malmö Montessoriskola är att skolan sätter sina egna resurser före barnets stödbehov, Men om du säger upp dig från ditt heltidsjobb, anlitar juridisk expert och ägnar dig heltid åt att få Malmö Montessoriskolas huvudman åt att ge dit barn rätt stöd, så kanske du kan få rätt stöd åt ditt barn I TID! Men min starka rekommendation att inte låta ditt barn gå på denna skola.
Har haft alla mina barn på skolan. Samtliga barn var mycket väl förberedda till gymnasiet, hade dessutom lärt sig god studieteknik. Skolan har genuint engagerade lärare och personal. Har bekanta som arbetar på gymnasium och som vittnar om att elever från Malmö Montessori har mycket goda förkunskaper när de börjar gymnasiet. Varm och välkomnades stämning på skolan. Har bara gott att säga om skolan.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
1. Skolan har många elever som har återkommande och problematisk frånvaro. Varje månad utgör dessa elever ca 5-7 % av skolans totala elevantal. Kontakta Malmö Stads grundskoleförvaltning på <skolplikt.grf@malmo.se> och be om "Frånvarolistorna" från Malmö Montessoriskola så får ni se själva. Många av eleverna i dessa listor har haft problematisk frånvaro i mer än 1 år!
2. Brister i att utreda och utge särskilt stöd; skolan saknar helt och hållet kompetens inom detta område; skolan följer inte Skolverkets allmänna råd;
3. Undanhåller underlag som rör elever från dess vårdnadshavare; tex frånvaroutredningar och pedagogiska kartläggningar. Skolan hänvisar till att detta är underlag är "arbetsmaterial" och inte delges till vårdnadshavare!
4. Förbjuder vårdnadshavare att lämna klagomål till huvudmannen - japp du läste rätt!
5. Skolchefen hanterar ensam alla inkomna klagomål, dvs läser dom och lämnar sedan yttranden - yttranden som inte är värda något och inte leder till någon förbättring för eleven som klagomålet berörde. Dvs det är skolchefen som bestämmer vad som "kommer fram i klagomålen", dvs inget! "Huvudmannen" för Malmö Montessoriskola; dvs styrelsen Föreningen Hemgårdar är enbart en "fasad" för att ge sken av att det finns en "huvudman". Den enda huvudmannen som finns är skolchefen!
Allt som jag skriver ovan utgår från egen erfarenhet som vårdnadshavare till en elev på skolan, en elev med behov av särskilt stöd som Malmö Montessoriskola aldrig gav eleven trots kännedom om detta!
Om du tycker det är ok att bli förd bakom ljuset, nekas att få ta del av "underlag" som skolan tagit fram om ditt barn och att ditt barn utsätts för bristande stöd, diskrimineras pga en funktionsnedsättning (tex dyslexi, ADHD, autism eller annan NPF-diagnos) och riskerar att bli en hemmasittare - då ska du välja denna skola! Annars gör du bäst i att hålla ditt barn lång ifrån Malmö Montessoriskola!