Omdömen

2.1
Baserat på 4 omdömen och 36 svar
0
0
0
0
0
"Önskar jag kände till denna sida när jag själv skulle välja skola"
Lisa, förälder
"Äntligen kan man ta del av andra elevers åsikter helt transparent"
Fredrik, elev
Få tillgång till allt nedlåst innehåll - Endast tillgängligt på SchoolParrot
1 månad
29kr
Första månaden. Sedan 49kr / månad
1 år
199kr
Mest prisvärdFörsta året. Sedan 399kr / år

För skolor och skolpersonal

Arbetar du som rektor eller personal inom skola? Ta kontroll över din SchooParrot profil. Klicka här
Förälder / Vårdnadshavare
27 maj 2025

oengagerade och storsinta lärare

Jag vill dela med mig av min upplevelse av Råneskolan, särskilt när det gäller lärarnas engagemang och hur detta påverkar elevernas lärande. Tyvärr präglas skolmiljön av en oroande brist på genuint intresse för elevernas utveckling. Många i personalen tycks drivas mer av egna ambitioner, prestige och status än av en vilja att faktiskt undervisa och stötta eleverna.

Istället för att skapa en lärandemiljö där elever står i centrum, har jag upplevt att fokus ofta hamnar på att framhäva sig själva – vare sig det gäller att vinna interna poäng, visa sig duktiga inför skolledning eller driva egna projekt utan koppling till elevernas behov. Resultatet blir att undervisningen tappar både relevans och struktur, och det är eleverna som får betala priset.

Engagemanget i klassrummet är ofta lågt. Viktiga ämnen behandlas slarvigt eller med bristande förberedelse, vilket gör att elever inte får den grund de behöver. Det saknas en konsekvent pedagogik och en vilja att anpassa undervisningen efter olika elevers förutsättningar.

Det mest allvarliga är att skolans ledning verkar blunda för problemen, vilket gör det svårt att se någon förbättring i sikte. En skola ska finnas till för elevernas utveckling – inte som en arena för vuxnas självhävdelse.

Jag hoppas att Råneskolan tar till sig av den här kritiken och börjar sätta elevernas lärande främst, för det är dags att återgå till vad skolans uppdrag faktiskt handlar om.
Personal
2 maj 2025

Narcissistiskt ledarskap i skolan

Rektorn på skolan uppvisar drag som är förenliga med narcissistisk personlighetsstörning. Utåt framstår hon som lugn, samlad och empatisk, och uttrycker sig med övertygelse och auktoritet. Detta polerade yttre fungerar dock främst som en fasad som döljer betydande personliga osäkerheter och en påtaglig brist på yrkesmässig kompetens.

Hennes egen erfarenhet som lärare, särskilt för äldre elever, är mycket begränsad, och hennes kunskap om skolans regelverk är uppenbart otillräcklig. I vad som tycks vara en kompensatorisk strategi har hon positionerat sig som ett informellt nav för rykten. Lärare som tillförlitligt förser henne med skvaller – och som är först med att sprida det vidare – betraktas som lojala. Detta nätverk gör det möjligt för henne att snabbt identifiera missnöje och agera förebyggande. Dessvärre saknar hon förmågan att behålla informationen för sig själv; i stället sprider hon den vidare i samtal med både personal och föräldrar.

Detta gör att medarbetare måste iaktta stor försiktighet. Öppen kritik mot ledarskapet bland kollegor är olämplig och potentiellt farlig. Alla åsiktsyttringar riktade till rektorn måste formuleras med största försiktighet för att undvika att utlösa hennes osäkerhet. Hon behöver försäkras om sin överlägsenhet och sin roll som auktoritet. Om kritiken uppfattas som nedlåtande eller hotande, är det sannolikt att hon svarar med en rad möten där samlade rykten och bagatellartade incidenter omformuleras till allvarliga anklagelser. Dessa förvrängs ofta för att framställa individen som oprofessionell eller moraliskt tvivelaktig. Verktyg som skammande, antydningar om avsked och utdragna disciplinära åtgärder används tills individen underkastar sig – vilket återställer hennes känsla av kontroll.

Det är knappast förvånande att de mest kompetenta och integritetsfyllda lärarna redan har lämnat skolan. De som är kvar är i stort sett bosatta i Råneåtrakten och har tvingats anpassa sig till det rådande ledarskapet.
Personal
29 apr 2025

När engagemang straffas – varför lärare lämnar...

Om du är en engagerad och kreativ lärare som brinner för att utveckla din undervisning och motivera dina elever, är detta tyvärr inte rätt arbetsplats för dig. Du riskerar att mötas av kollegor som inte uppskattar din insats och som kan känna sig kränkta om du får för mycket beröm för ditt arbete.

Rektorn på skolan kallar ofta till möten och kan skarpt kritisera dig även för småsaker – till exempel om du vid ett tillfälle bad en kollega om hjälp med en av hennes mentorselever och därmed störde hennes lektion. Kollegan kan då klaga till ledningen, vilket resulterar i att du blir inkallad till ett samtal där du tillrättavisas för att ha stört undervisningen.

Ledningen tenderar att samla på sig rykten och fäster stor vikt vid dem, utan att alltid kontrollera sanningshalten. De har svårt att skilja mellan vad som är sant och vad som är falskt. Trots att de säger sig värna om utveckling och nytänkande, agerar de i praktiken utifrån vad majoriteten tycker – de vänder kappan efter vinden, och därefter vänder de sig mot dig för att du är för kreativ, drivande och framgångsrik i ditt arbete med eleverna.

Flera skickliga lärare har valt att lämna skolan på grund av arbetsmiljön, och några av dem har hittat nya tjänster i Luleå där deras kompetens tas tillvara. Jag är en av dem som har sagt upp mig efter 2,5 år som förstelärare på skolan.
Förälder / Vårdnadshavare
9 nov 2021

Norrbottens sämsta skola!

Kanske norrbottens sämsta skola. Inkompetenta lärare och ledning, ingen har någon kontroll på nånting på skolan. Maten är fruktansvärt dålig!
Istället för att lösa problem med barn som skriker på lektionerna köper man in hörselskydd till alla barn i klassen. Mobbning förekommer i stor utsträckning, barnen far illa på denna skola.

Om SchoolParrot

  • SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare.
    Läs mer om SchoolParrot och företaget
  • Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren.
    Läs vår policy för omdömen