Omdömen

3.7
Baserat på 27 omdömen och 201 svar
0
0
0
0
0
"Önskar jag kände till denna sida när jag själv skulle välja skola"
Lisa, förälder
"Äntligen kan man ta del av andra elevers åsikter helt transparent"
Fredrik, elev
Få tillgång till allt nedlåst innehåll - Endast tillgängligt på SchoolParrot
1 månad
29kr
Första månaden. Sedan 49kr / månad
1 år
199kr
Mest prisvärdFörsta året. Sedan 399kr / år

För skolor och skolpersonal

Arbetar du som rektor eller personal inom skola? Ta kontroll över din SchooParrot profil. Klicka här
Elev
24 jun 2026

dont go

A truly atrocious school to go to if you plan to do the ib curriculum. This school is severly understaffed, unwilling to listen to complaints, and do not even consider their IB students half the time. Although there are a few teachers that know how to do their job, and care about their students, these teachers are far and few between. Most of the time, the teachers are either absent, reading off slides student can look up themselves, or indifferent to their teaching. In my experience, nearly half the teachers were absent for the time they should be teaching. and if they were not absent, they quit, which led to the school finding a subsitute teacher, ONLINE. It is truly dissapointing to send a child to school, just for them to have to look at a screen for their lesson. What sort of quality of teaching is that? At this point, it would be cheaper and more efficient to watch youtube videos at home. Furthermore, many of the teachers lack the skill and qualifications to even teach their subject. Many join not even knowing what the IB curriculum entails; some do not even know their subject (the teacher has to learn in class with the students!!!) and most seem to lack the ability to provide articulate feedback students need in order to improve. What's more, not only are the teachers bad, if you are a boarding student, the troubles will just continue piling on. Peers and houseparents do not respect or perhaps understand the workload of an IB student, and continue to bother them for bullshit activities, meetings or whatever garbage they decide should be done that day. If you want free will, this is not the place. The staff do not listen to feedback, making it challenging for you to do anything that is important to you or your academic career. If you want to send your kid here, I suggest you reconsider.
Elev
24 jun 2026

DO NOT come to SSHL

DO NOT SEND YOUR KIDS HERE!

SSHL does not have the resources to properly support the IB Diploma Programme. For example, there was no dedicated Business Management teacher, and some teachers were frequently absent (Sofia Neovius). Thus, feedback from students often seemed to be ignored, making it difficult to address academic concerns

There are also concerns about unequal treatment in some classrooms, as there are teachers (Audrey Foley, Rebecka Grönstedt) that favour more the guys than the rest, creating an environment that did not always feel fair.

Academically, the school fails to provide resources for IB students, as past papers and additional study materials are limited, making students find the resources independently. In addition, Christian Foley did not finish the Chemistry syllabus in time for the exams, making student have to teach themselves the subject. Marie Sandell’s slow pace of teaching created a similar situation, as she finished teaching the content a week and a half before final exams.

Moving on to boarding life, the houses are in poor condition; winter there is often a lack of hot water, and insulation is inadequate for the colder months. The school also places a strong emphasis on house activities such as Hemserien, mandatory weekends, Christmas activities and Spex, and these activities create a huge social pressure to participate, and students who do not take part may feel excluded within their houses.
Personal
17 aug 2022

En kunglig skola med fina traditioner

En av de bästa skolorna (om inte den bästa) i Sverige. Den gamla Hellenistiska triangel träning, intellekt och musik är en verklighet för de eleverna som har valt koncernen. Det handlar egentligen om en campus med höga traditioner och ambitioner. Bra lärarmiljön och ett progressivt kollegiet. Självklart finns det mindre bra aspekter, men de fördomarna som fanns och finns avseende skolan (rikas barn etc) är oseriösa i förhållandet till realiteten som råder. Kanske bästa elevgruppen också...SSHL kommer alltid att finnas i mitt hjärta och har man arbetat där som lärare så har man vänner för livet.
Föredetta elev
2 aug 2022

Otroligt!

Älskade mina år här!
Personal
20 jun 2022

Bra traditioner och elevsjälvdisciplin

En seriös verksamhet med duktiga lärare och välmotiverade elever. Har fått bästa intrycket av skolan under tiden jag undervisade, det är en välfungerande "familj" med friska traditioner.
Förälder / Vårdnadshavare
19 jun 2022

Grundskolan

Bra, men synd att det blev som det blev.

En bra skola, men synd att grundskolan läggs ned. Man tappar förankringen till Sigtuna som samhälle.
Dessutom är dageleverna studiemotiverade och bidrar till en högre nivå än internatelevena som kommer in på en egen kvot med sämre betyg.
Detta
Gäller naturligtvis inte alla internatelever, men rent generellt är det så.
Det vet alla-elever, vårdnadshavare och skolledning.
Elev
27 jan 2022

bra skola

skolan är bra lektionerna är ofta inte över 50min cafet är bra och maten är bra jag har inte hittat något dåligt med skolan
Förälder / Vårdnadshavare
5 jan 2022

Gap year

Vidrig upplevelse

Två av mina barn har gått på denna skola. När äldre sonen var där 2017-19 var skolan mycket bra. Skolan har sedermera fått en ny ledning och är nu sub par.
Skolan är numera väldigt diktatorisk och syftet verkar vara att straffa vilket inte var fallet när min äldre son var elev där. Då var skolledningen väldigt bra. Detta är inte fallet nu.
Det värsta beslutet jag någonsin har fattat i min yngre sons liv var att skicka honom till SSHL. Det var en vidrig upplevelse för både min son och migsjälv som förälder. Sonen var där i bara två månader och kom hem till USA väldigt deprimerad. Medan han var på SSHL frågade han mig flera gånger om han kan ansöka psyk akuten därför att han mår så dåligt. Han har aldrig varit deprimerad tidigare. Han har fortfarande inte repat sig psykiskt från sin korta tid på "Sveriges ledande internatskola".
Här i USA skulle en privatskola bli stämd om de gjorde vad SSHL gjorde. Som förälder har jag skuldkänslor för att jag utsatte min son för denna vidriga miljö, men som jag skrev ovan, när min äldre son var elev där var skolan helt annorlunda, med en trevlig, omtänksam och professionell internatchef som genuint brydde sig om eleverna.
Elev
18 dec 2021

Sveriges bästa skola

Jag tycker skolan är en av de bästa i Sverige för att de lär ut så bra och verkligen lyssnar och hjälper om barnen behöver de
Elev
3 dec 2021

Väldigt bra

Jag går på SSHL för tillfället och trivs extremt bra. Håller inte alls med om det som folk skriver om otrolig hierarki osv. Inte heller det om att man inte är välkommen till skolan om man inte har LV eller mopedbil..? Finns elever från alla världens hörn med alla möjliga olika stilar i både kläder, personlighet och värderingar. Självklart kommer det alltid finnas personer med värderingar som man kan ifrågasätta, men så är det överallt. Lärarna är bra. Skolmaten är OTROLIGT bra! Finns även en likabehandlingsgrupp som aktivt jobbar för att alla ska trivas.

Väldigt fin miljö runt skolan och mysiga traditioner.
Föredetta elev
1 sep 2021

Oförglömlig skola

SSHL är en skola som är rik med kultur och tradition. Det är också en skola som öppnar porten för tonåringar som vill leva som tonåringar borde. Utbildningen är bra, lärarna är mer än bra men bäst är nog friheten. Efter 6 år på denna skola är det tråkigt att årskurs 7-9 stängs ner, med god anledning självklart men de minnen som finns kvar från den tiden har för mig gjort precis vad en skola ska göra, format mig till den person jag är idag. Endast friheten har tillåtit mig att göra det.
Föredetta elev
7 maj 2021

Bra skola men var beredd!

Gick här i 6 år! Here’s the thing: SSHL är inte en dålig skola alls - maten, miljön, lärare, traditioner - den är per definition en bra skola. Kruxet hittar du hos människorna. I den här OTROLIGT fina miljön finns bland dom värsta värderingarna du kan hitta bland människan - pengar och utseende är allt, homofobi, rasism.. Alla är verkligen inte så här! men det är helt enkelt upp till dig att hitta rätt typ av människor och anstränga dig för att inte fastna i bubblan av den här lilla världen. Festerna är roliga dock! En annan sak du behöver vara beredd på är att utseendet är allt här, folk anstränger sig något otroligt för att känna sig FINA på dagarna, och det är absolut en press. Kroppsidealet här är smått värre än någon annanstans.. Slutsats: Jag rekommenderar skolan ändå! Om du känner att du pallar alla nackdelar. :)
Elev
8 mar 2021

Rekommenderar!

Riktigt bra skola med engagerade och välutbildade lärare, maten är otroligt bra (!!!), fin miljö och många traditioner.
Elev
1 mar 2021

Jättebra skola

Jättebra skola. Otroligt bra lärare och fin miljö. Många skriver om normer, hierarki osv tycker detta är inte något som finns kvar på skolan längre det var förut. Dock finns såklart normer på skolan som på vilken skola som helst. Roliga traditioner och tillställningar
Elev
3 feb 2021

Toppskola

Riktigt bra skola, fin miljö, bra lärare och god kamratskap.

Kan vara en tuff miljö, men otroligt bra kontakter man kan knyta under sin tid här. Nuvarande elev skrivande stund
Föredetta elev
18 jan 2021

Rekommenderas ej

Riktigt dåligt beteende hos eleverna. En typ av hierarki, du är inte välkommen om du inte har LV eller mopedbil. Skolan i sig är bra men tufft då eleverna är taskiga mot varandra och speciellt på nätet.
Elev
20 dec 2020

Bra skola

Det är en skola för den som vill ta sig långt i sina studier. Du måste va säker i dig själv annars kommer du bli påverkad av andra elever (normer). Psykiskt påfrestande (elever) om du inte är stabil.
Elev
18 dec 2020

Om du pallar trycket

Du kommer behöva ett starkt psyke för att inte falla för norm och grupptryck. Du kommer annars försöka passa in och ändra på dig. Annars bra skola, bra lärare.
Elev
15 dec 2020

Allt är bra

Allt helt ärligt, maten, lärarna, samhörigheten. Nice med det internationella. Jättebra med fritidsaktiviteter också.
Elev
11 dec 2020

Sveriges Bästa Skola

Helt klart Sveriges bästa skola. Går du här har du alla möjligheter i livet som väntar
Elev
5 dec 2020

Bra skola

Riktigt bra skola med kvalificerade kunniga lärare. God miljö och gemenskap.
Föredetta elev
22 nov 2020

Föredetta elev

Bra aktiviteter efter skolan men mycket mobbning sker och extrema klassskillnader om du inte har pengar blir du skrattad åt, rasism och homofobi sker tyvärr
Elev
6 jan 2020

Helt ok.

Skolan är helt ok. Lärarna är schyssta och bra på sitt jobb. Det finns många traditioner som är roliga och vara delaktiga i. Tyvärr så kan människorna vara de värsta. Om du vill följa alla oskrivna regler som att bara de i 2a och 3e ring får sitta på en sida i matsalen får du gärna gå här. Tycker att skolan är allmänt bra, men vet bara vad du kastar dig in i.
Elev
17 dec 2019

Tjock bra bre svär på min vänstra

Mycket bra om du vill få vänner o en framtid med festande på Stureplan. Aldrig ha problem för pengar för alla har rika päron som har företag med minst 50 anställda
Elev
6 jun 2019

Toppenskola med mycket trevliga traditioner

En mycket bra skola som bygger på traditioner och engagemang
Elev
5 apr 2019

Väldigt bra lärare

Bra skola. Väldigt bra lärare som man får extra hjälp av, om så behövs.
Elev
5 apr 2019

Minnen för livet!

Fantastisk skolmiljö, skolkamrater/vänner för livet, och ett gediget utbud av fritidsaktiviteter. Internationell prägel med många elever som har bott utomlands.
Manfred Björkquists Allé 8, 19331, Sigtuna
Eddy Johansson
08-59257100

Om SchoolParrot

  • SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare.
    Läs mer om SchoolParrot och företaget
  • Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren.
    Läs vår policy för omdömen