Jag gjorde praktik på Vittraskolan i Lambohov vecka 43-45.
Det första som hände när jag kom till skolan, var att jag fick reda på att min handledare inte var utbildad. Hälften av alla lågstadie lärare är inte legitimerade. Man tar förgivet att ens handledare är utbildad inom det yrke man utbildar sig till. Detta blev den första chocken för mig.
Alla praktikanter som kommer till Vittra, ska skriva på tystandplikt. Jag skrev aldrig på någon tystnadsplikt och fick aldrig redq på några regler.Jag trodde när kom dit, att jag skulle få lära mig skolans regler med mera. Det var inget prat om regler, så när barnen frågade mig fick jag hela tiden chansa. Ingen hade lärt mig, hur det fungerar på Vittraskolan.
Under mina tre veckors praktik fick jag reda på att handledares mamma hade haft en stroke. Min handledare brukar inte emot praktikanter på hösten för stressigt för henne. Hon brukar bara ta emot studenter på vårterminen. När jag hörde det här, blev det en chock för mig. Jag tycker personligen att är du med om sådan sak, är det bättre att du ringer och säger som det är och därmed inte tar emot eleven. Det märktes att hon var påverkad av denna händelsen. Hon sket fullständigt i mig.
Hon var aldrig närvarande, och tog bara förgivet att jag kunde allting. Jag hade aldrig varit där och kunde ingeting. Hon var nästan aldrig med mig, utan sprang runt och gjorde annat.
När jag frågade om en sak, så var det mest till svar" Det ska du veta nu, nu har du varit här en vecka." Jag har aldrig arbetat på skola, och har ingen aning om hur man exempelvis är rastvakt. Det slutade med att jag fick fråga mima handledars kollegor istället. Jag måste få fråga, det är så jag lär mig. Viktigt att informera. INGEN personal var elak mot mig på Vittra. Jag var där för att iaktta och lära mig grunderna i yrket. Det verkade och kändes som att jag skulle veta allting om skolans värld, innan jag ens hade börjat. Trots att jag aldrig hade varit på Vittraskolan.
Det hände en gång, att jag fick ta en hand om elev som har epilepsi. Jag har ingen erfarenhet av sjukdomen. Det pratades även en del skit, om elever med NPF diagnoser. Jag visste inte hur jag skulle reagera efter allt skitsnack. Jag som inte har någon erfarenhet av detta, förväntades kunna läsa av och förstå dessa elever. Hur ska jag veta balansen när en elev inte förstod att den har gjort fel, när jag inte ens känner barnen? Hur ska jag kunna ha hantera skitsnack?
Efter andra dagen var jag ensam med tio barn. Nästan varje dag stod jag ensam med barnen på olika sätt, utan någon vuxen i närheten. Ibland var jag ensam med 30 barn i kapprummet. Du lämnar ingen ensam med 30 barn, som du inte känner och inte har en aning om hur barnen fungerar. Jag är på praktik, för att lära mig och gå bredvid. Hade jag kunnat allting, hade jag aldrig behövt gå dit. Jag förstår om man tänker " Hur ska du bli detta yrket?" Det är därför man går bredvid för att lära sig.
Jag trodde det här skulle vara en praktik, men jag kände mig mer om en extra resurspedagog. Hon sa flera gånger, att jag inte kan arbeta mot gemensam mål och skrev detta till min dåvarande lärare. Idag arbetar jag själv, som handledare åt folk som kommer helt nya och inte kan någonting.
Min handledare skrev massa saker i min rapport som man ej får skriva. En lärare fick ett pingisrak kastat på sig och några högstadie elever tog sönder en lampa.
**"Jag vill uttrycka min oro över hur Vittra skola hanterar sin elevgrupp från årskurs 7 till 9. För mig är det viktigt att en skola skapar en trygg och lugn miljö för alla elever, men på Vittra verkar detta vara en utmaning. Skolan blandar elever med olika behov och funktionella skillnader, vilket skapar en otrygg atmosfär för många av de andra eleverna. Jag upplever att denna blandning av elever med olika förutsättningar inte ger tillräckligt med stöd eller anpassningar för att alla ska känna sig säkra och kunna koncentrera sig på sitt lärande. Tyvärr verkar det som att detta leder till en osäker skolmiljö, där många elever känner sig stressade och otrygga.
Jag rekommenderar därför starkt att föräldrar noggrant överväger om detta är den rätta skolan för deras barn. Jag känner att det finns en brist på struktur och tydliga riktlinjer som gör att elever inte får den trygghet och det lugn de behöver för att utvecklas i sin egen takt. Det är väldigt viktigt att elever känner sig trygga i skolan för att kunna prestera och må bra, och jag upplever att detta inte ges tillräcklig uppmärksamhet här. Jag hoppas att andra skolor kan erbjuda ett bättre och mer stödjande lärandeklimat.
denna skola är en av de sämsta skolorna jag har gått i. jag hatar denna skola från botten av mitt hjärta. Denna är så pass dålig för jag har ingen motivation att ens gå till skolan. jag trivs inte bra där och kommer aldrig göra det den är så dålig bara känner mig otrygg
Rekommenderar att ni håller era barn så långt från vittra lambohov ni kan. En skola som tycker dom står över skollagen och en rektor som inte kan skilja på önska och kräva. Om du har barn på denna skola så Rekommenderar jag starkt att ha koll på era rättigheter och vad skollagen säger.
Lärare går på knäna och har ingen aktoritet vilket i sin tur leder till att elever härjar fritt med ovårdat språk och olaga hot. Ledningen sitter med händerna i kors och gör inget för att varken hjälpa sina anställda eller eleverna.
Inte jättebra förutsättningar för att lyckas i framtiden.
Skolan är bra till en början men när man kommer upp i hög och mellanstadie är det brist på lärare och man mår sämre med åren av att gå i skolan här. Det finns en del dåliga och till och med obehagliga lärare på skolan men såklart även en del bra. Jag skulle inte rekommendera skolan för andra om man vill börja i mellanstadie/högstadie men lågstadiet är för det mesta bra av egen erfarenhet.
Jag skulle ge 4/5 till lågstadiet och 1/5 till mellan och högstadie, bara min åsikt vet att det finns dom som trivs bättre på Vittra.
Dålig skola, brister i det mesta, opedagogiska lärare och likaså rektor. Otrevliga och respektlösa mot eleverna, men begär att man ska visa dem respekt. Hela skolan är oprofessionell! Gå inte här, hade önskat att jag själv inte hade gjort det!
Världens sämsta skola. Man lär sig ingenting eftersom alla bråkar hela tiden. Eleverna har ingen respekt för varandra eller lärarna. Ingen seriös skola så man får ingen motivation heller. Lärare slutar hela tiden och de hittar ingen ny. Det är tråkigt för det brukade vara bra.
Vittra Skolan I Lambohov, har en mycket dåligt ekonomi, dem jobbar mycket med elevinflytande, men kommer inte framåt i utvecklingen det är samma saker om och om igen.
Det är brist med lärare och folk med funktionsnedsättning samt elever som behöver extra stöd får inte den hjälp som dem behöver.
Skolan lagar mycket onyttig mat som mycket, pasta, pannkakor och återanvänder maten som dem kan ha tillagat veckan innan. Efter maten har blivit serverad så kräver lärarna och städerskan att eleverna behöver städa borden.
Skolan bygger upp en fasad genom att lägga upp inlägg på facebook som egentligen inte bygger på sanning, det är mycket mobbning och kränkande på skolan , mycket svordomar.
Det finns grupperingar så sttt vissa inte får vara med i grupperna. Skolan har i många fall haft en farlig skolgård vilket som har orsakat olyckor. Dem har behövt göra om rutschelkanan, samt hugga ner grenar och stenarna är mycket höga.
Positivt är att det finns en fotbollsplan, pingisbord, samt så är det en liten skola. Slutsatsen i det hela är att vittra behöver jobba enormt mycket för att göra skolan bättre.
Som många kanske tycker så är denna skola tyvärr SVERIGES OCH TILL OCH MED VÄRLDENS SÄMSTA ASSÅ NÄR DET HÄNDER BRÅK SÅ BLIR DET KAOS , lärarna tror att de är rektor , maten är dålig , varje elev i klasserna tvingas torka bord i matsalen toaletterna är ofta trasiga och mycket mer
Skolan serverar oftast pasta och onyttiga, ofräscha maträtter (sällan nyttiga), idrottshallen är hemsk och har en mycket fattig miljö (de fyller inte ens på med tvål i toaletterna), det finns flera bråkstakar runtom, många lärare verkar inte alltid göra sitt bästa för att stoppa bråk/kränkning/mobbning när de ser det, man jobbar nästan alltid med sina chromebooks och skriver nästan bara dokument hela tiden (vi jobbar väldigt sällan med pappersarbete vilket jag personligen inte gillar), 2 utvalda barn behöver alltid torka borden efter att alla i skolan har ätit (de har inga städerskor eller andra att göra det, barnen är också oansvariga och torkar sällan sina platser efter sig), skolan verkar ha en dålig ekonomi.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
Det första som hände när jag kom till skolan, var att jag fick reda på att min handledare inte var utbildad. Hälften av alla lågstadie lärare är inte legitimerade. Man tar förgivet att ens handledare är utbildad inom det yrke man utbildar sig till. Detta blev den första chocken för mig.
Alla praktikanter som kommer till Vittra, ska skriva på tystandplikt. Jag skrev aldrig på någon tystnadsplikt och fick aldrig redq på några regler.Jag trodde när kom dit, att jag skulle få lära mig skolans regler med mera. Det var inget prat om regler, så när barnen frågade mig fick jag hela tiden chansa. Ingen hade lärt mig, hur det fungerar på Vittraskolan.
Under mina tre veckors praktik fick jag reda på att handledares mamma hade haft en stroke. Min handledare brukar inte emot praktikanter på hösten för stressigt för henne. Hon brukar bara ta emot studenter på vårterminen. När jag hörde det här, blev det en chock för mig. Jag tycker personligen att är du med om sådan sak, är det bättre att du ringer och säger som det är och därmed inte tar emot eleven. Det märktes att hon var påverkad av denna händelsen. Hon sket fullständigt i mig.
Hon var aldrig närvarande, och tog bara förgivet att jag kunde allting. Jag hade aldrig varit där och kunde ingeting. Hon var nästan aldrig med mig, utan sprang runt och gjorde annat.
När jag frågade om en sak, så var det mest till svar" Det ska du veta nu, nu har du varit här en vecka." Jag har aldrig arbetat på skola, och har ingen aning om hur man exempelvis är rastvakt. Det slutade med att jag fick fråga mima handledars kollegor istället. Jag måste få fråga, det är så jag lär mig. Viktigt att informera. INGEN personal var elak mot mig på Vittra. Jag var där för att iaktta och lära mig grunderna i yrket. Det verkade och kändes som att jag skulle veta allting om skolans värld, innan jag ens hade börjat. Trots att jag aldrig hade varit på Vittraskolan.
Det hände en gång, att jag fick ta en hand om elev som har epilepsi. Jag har ingen erfarenhet av sjukdomen. Det pratades även en del skit, om elever med NPF diagnoser. Jag visste inte hur jag skulle reagera efter allt skitsnack. Jag som inte har någon erfarenhet av detta, förväntades kunna läsa av och förstå dessa elever. Hur ska jag veta balansen när en elev inte förstod att den har gjort fel, när jag inte ens känner barnen? Hur ska jag kunna ha hantera skitsnack?
Efter andra dagen var jag ensam med tio barn. Nästan varje dag stod jag ensam med barnen på olika sätt, utan någon vuxen i närheten. Ibland var jag ensam med 30 barn i kapprummet. Du lämnar ingen ensam med 30 barn, som du inte känner och inte har en aning om hur barnen fungerar. Jag är på praktik, för att lära mig och gå bredvid. Hade jag kunnat allting, hade jag aldrig behövt gå dit. Jag förstår om man tänker " Hur ska du bli detta yrket?" Det är därför man går bredvid för att lära sig.
Jag trodde det här skulle vara en praktik, men jag kände mig mer om en extra resurspedagog. Hon sa flera gånger, att jag inte kan arbeta mot gemensam mål och skrev detta till min dåvarande lärare. Idag arbetar jag själv, som handledare åt folk som kommer helt nya och inte kan någonting.
Min handledare skrev massa saker i min rapport som man ej får skriva. En lärare fick ett pingisrak kastat på sig och några högstadie elever tog sönder en lampa.