Det finns ett allvarligt och återkommande problem på skolan när det gäller hur vissa lärare och även ledningen bemöter elever. Många elever upplever att de inte blir sedda, hörda eller tagna på allvar. När man försöker uttrycka hur man mår eller att man behöver hjälp i skolarbetet, möts man ofta av ursäkten att “vi har många elever att hjälpa” eller “vi hinner inte med alla”.
Men det är inte en ursäkt – det är ett tecken på att något är fel i skolans sätt att organisera och prioritera. Skollagen är tydlig: varje elev har rätt till stöd, anpassningar och ett respektfullt bemötande. Att det finns många elever förändrar inte det ansvaret.
Det är djupt bristfälligt när lärare eller rektorer försöker skylla på arbetsbelastning istället för att se individen. En elev som ber om hjälp gör det inte för att “störa” – utan för att klara sin skolgång, sitt välmående och sin framtid.
När man gång på gång blir avvisad, ignorerad eller möts av kalla svar, skapas en känsla av att man inte är värd något. Många elever mår dåligt av detta – det kan leda till stress, ångest och att man helt tappar motivationen.
Det blir ännu värre när lärare visar favorisering. Vissa elever får ständig uppmärksamhet, beröm och hjälp, medan andra nästan blir osynliga. Det kan handla om små saker: vilka som får prata under lektioner, vilka som får längre tid på prov, eller vilka lärare lyssnar på när det uppstår konflikter. Men tillsammans skapar dessa skillnader en tydlig känsla av orättvisa och särbehandling.
Det sänder ett budskap om att alla inte är lika mycket värda – trots att skolan ska stå för motsatsen.
Flera elever vittnar också om att vissa lärare förutsätter att alla fungerar likadant, tänker likadant och klarar uppgifter på samma sätt. När man inte passar in i det mönstret, blir man snabbt stämplad som “svår”, “lat” eller “överdriven”. Men elever är olika. Alla lär sig på olika sätt, alla har olika behov, och skolan har en laglig skyldighet att möta dessa skillnader – inte ignorera dem.
Det gör också ont när man märker att skolledningen – rektorer och ansvariga – inte tar problemen på allvar. När elever eller föräldrar försöker prata om hur man blir bemött, får man ofta standardsvar, tomma ord eller försvar. Istället för att lyssna, gå till botten med problemen och ta ansvar, försöker vissa rektorer hellre skydda skolans rykte. Det leder till att elever känner sig ännu mer maktlösa.
Man ska kunna gå till skolan utan att känna oro, ångest eller uppgivenhet. Man ska kunna be om hjälp utan att känna sig som en börda. Man ska bli bemött med respekt, förståelse och vilja att lösa problem – inte med bortförklaringar.
När skolan brister i det, sviker den sitt viktigaste uppdrag: att ge alla elever en trygg och rättvis utbildning.
Det här handlar inte om att kräva det omöjliga. Det handlar om människovärde, respekt och ansvar. Lärarna och ledningen behöver påminnas om att bakom varje elev finns en person som kämpar, känner och försöker. Att säga “vi har många att hjälpa” är inte en förklaring – det är ett sätt att gömma sig från sitt ansvar. Och det är inte acceptabelt.
Ingen elev ska behöva känna sig mindre värd eller sämre behandlad på grund av att personalen inte orkar eller inte vill se verkligheten. Skolan måste förändras – inte eleverna.
Välj en annan skola om du inte vill bli mobbad eller deprimerad
Skolan blundar för barn med allvarlig psykisk ohälsa. ”Man kan inte ta bort det som fungerar” så ni lärare och rektorn på denna skola menar då att det fungerar när jag som elev sitter med diagnostiserad depression och ångest och verkligen har panik varje dag innan skolan. Skolkar för jag inte kan gå på lektionen men säger bara att jag är ett barn och att barn inte mår dåligt. När ens föräldrar sitter på möten med bup och elevhälsan men att elever inte kan må dåligt när dom har vänner. Man får inte den hjälp man behöver. Lärare är väldigt elaka mot elever de inte ”gillar”. Ingen trygg skola alls. Mycket mobbing och droger. Man kan nästan inte gå i korridoren ensam utan att det händer något.
Den sämsta skolan vi har haft barn i.
Stökigt och bråkigt på raster. Slagsmål och tystnadskultur där frånvaro av vuxna eller så är de blinda som inte ser vad som försegår när barn slåss och blir slagna.
Ingen kommunikation mellan lärare och elever.
Lindstalsskolan i Kalmar: En Utmärkt Skola för Alla Elever
Lindstalsskolan i Kalmar är en skola som verkligen sticker ut som ett föredöme inom utbildning. Här kombineras högkvalitativ undervisning med en trygg och inspirerande miljö, vilket skapar en perfekt plats för elevernas lärande och utveckling.
En av de starkaste delarna av Lindstalsskolan är dess engagerade och kunniga lärare. De arbetar bra för att säkerställa att varje elev får den uppmärksamhet och stöd de behöver för att nå sitt fulla liv. Lärarna använder moderna undervisningsmetoder och teknologi för att göra lektionerna både intressanta och effektiva.
Skolans miljö och faciliteter bidrar också till den höga standarden. Med moderna klassrum, välutrustade laboratorier, en stor idrottshall och ett rikligt bibliotek finns det gott om resurser för att stödja elevernas lärande och fritidsaktiviteter. Skolan erbjuder även en rad extracurriculara aktiviteter, från sportklubbar till kreativa verkstäder, som hjälper eleverna att utveckla sina intressen och färdigheter utanför det traditionella klassrummet.
Trygghet och gemenskap är centrala värderingar på Lindstalsskolan. Skolan arbetar aktivt för att skapa en inkluderande och stödjande atmosfär där alla elever känner sig välkomna och respekterade. Detta bidrar till en stark gemenskapskänsla bland elever, lärare och föräldrar.
Föräldrasamarbetet är också mycket starkt på Lindstalsskolan. Skolan värdesätter föräldrarnas roll i utbildningen och håller regelbundna möten och evenemang för att säkerställa att föräldrarna är involverade och informerade om sina barns framsteg och skolans verksamhet.
Framtitalsskolan ädsutsikterna för Lindsr ljusa. Skolan har en klar vision för framtiden och strävar alltid efter att förbättra och utveckla sina program och faciliteter. Detta engagemang för kontinuerlig förbättring säkerställer att skolan förblir en ledande institution inom utbildning.
Vi har valt att byta skola då vi helt enkelt gav upp om att låta vårat barn fortsätta där det fungerar så otroligt dåligt. Listan över exempel på misstag, bortförklaringar, och undanflykter från lärare och ledning är lång.
Lärare är direkt rädda för att säga till elever när (inte "om") det sker kränkningar eller annat. Droger cirkulerar på skolan & fast ledningen går ut med mail att dom har allt under kontroll vet dom flesta elever vem dom ska fråga för att få tillgång till det. Sen höstterminen-23 nu är det mobilförbud på skolan MEN det stoppar inte elever från att filma i korridorer ändå.
Elever som tidigare varit avstängda får gång på gång möjlighet att komma tillbaka för att göra om sina "misstag" vilket straffar andra elever. Sen vi bytte skola på vårat barn har betygen gått upp avsevärt. Hen är inte längre rädd att gå till skolan utan gör det med glädje. Det är så underbemmanat med lärare. Lärare säger på utvecklingssamtal att dom inte får gehör från rektor.
Sjöängskolan är inte en skola jag rekommenderar! Lärarna särbehandlar barnen. Elever som lärarna tycker om behandlar dom bra, lever lärare tycker mindre om behandlar dom absolut inte bra! Under utvecklingssamtalen säger dom att dom ska hjälpa eleverna och ge stöd i ämnena. När det väl är dags för det så blir det inget, de e som att det bara ska se bra ut inför föräldrarna.
Lärarna blir väldigt arga om man inte förstår vad man ska göra eller har glömt hur man gör en uppgift. Pratas väldigt kul om mobbing men när dom väl pratar om det så är allt det som säger motsatsen lärarna själv mobbar vissa elever.
Det känns som att dom väljer ut elever att vara elak och ogilla. Lärarna kan även säga dåliga och fula ord för klassen osv. Dom snackar skit i personal rummen om individuella personer. Lärare kan hacka på 1 oskyldig elev men sen så är det ändå några i klassen som dom inte säger till men dom gör fel. När sin kompis inte ätit upp så vill man ju sitta o vänta och sällskapa med sin kompis men då blir lärarna jätte arga o börjar skrika. Vissa lärare skämmer även ut elever i matsalen o börjar skrika för man tex tar en tallrik under en annan tallrik. I klassrummet kan dom även sitta i säga vissa namn vad dom gjorde bra och inte bra vissa säger dom bara massa dåligt om osv. Elever som inte räcker upp handen som då kanske inte förstår tar ändå lärarna o eleverna alger att dom inte förstår menade blir dom bara arga och vill att man förklarar även om man inte förstår.
Bajs på skoltoaletterna. Veapare på skoltoaletterna. Bankar på dörrarna. Låsen är dåliga. Lärare nervärderar elever som har under betyget C. Säger att man ska hamna med nån i man arbetar bra med när man ska byta klasser men samtidigt så vill man ju ha kompisar i skolan. Lärarna är riktigt bra på o favorisera!!!!!!!! //Elev på skolan
En skola där personal och ledning väljer sina elever. Elever som går utanför den sk normen arbetar man aktivt för att få bort från skolan.
Mycket dålig elevsyn.
jag ville dö när jag gick på denna skolan. varje dag tog jag droger för att överleva det hemska klimatet. det var tur att drogerna var lättillgängliga iallafall. en gång på en kemi lektion lagade vi metamfetamin så nu är jag en framgångsrik knark kock. jag är denna generationens walter white.
min tyskalärares fönster var alltid täckta med ketchup för att symbolisera blodet som rann från våra öron när hon pratade.
en gång fick jag smisk av min so lärare för jag inte visste när napolion föddes.
en gång fick hela skolan matförgiftning för vi blev serverade rå kyckling. jag fick även en tånagel i min köttbulle en gång. jag är 99% säker på att matpersonalen spottar i maten innan dom serverar den då jag har sen skummiga klumpar simma runt i soppan.
trotts allt skulle jag rekomendera denna skolan då jag har lärt mig mycket om livet.
Otrevlig och bristfällig personal som vägrar jobba efter att barn fungerar olika och blundar för problem som de behöver ta tag i. Enligt lärarna här ska alla vara stöpta i samma form. Dåligt bemötande mot vårdnadshavare.
Skolan är alldeles utmärkt, har aldrig någonsin haft bättre lärare. De är riktigt bra! Fräsch skola, med ganska bra mat. Men det som är bäst är ändå lärarna. Riktigt riktigt bra lärare!!!! / nuvarande elev
Mycket bra skola. Lärarna har bra sätt att lära ut på. Jag lärde mig extremt mycket under dom tre åren jag gick där. Om man behöver extra hjälp så får man det. Lärarna är roliga och snälla. Rekommenderar verkligen att gå där.
Helt okej skolor, finns både för- och nackdelar med både lindsdalsskolan och sjöängsskolan. Gått på båda och skulle hellre rekommendera sjöängsskolan än lindsdalsskolan, bättre mat, renare. Mycket knark (droger, snus, cigaretter) på lindsdalsskolan, upplevde aldrig något sådant på sjöängsskolan (inte länge sen jag gick där). Lindsdalsskolans mat är dålig, inte många i min klass som äter iallafall och tror inte 27 ungar är kräsna. Bra lärare på båda, finns självklart alltid någon man inte tycker om, men dem flesta är bra!
Jag tycker att det är en bra skola med bra personal man känner sig trygg. Personalen bryr sig om eleverna. Det är dock många elever så det kan bli stimmigt i korridorerna.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
Men det är inte en ursäkt – det är ett tecken på att något är fel i skolans sätt att organisera och prioritera. Skollagen är tydlig: varje elev har rätt till stöd, anpassningar och ett respektfullt bemötande. Att det finns många elever förändrar inte det ansvaret.
Det är djupt bristfälligt när lärare eller rektorer försöker skylla på arbetsbelastning istället för att se individen. En elev som ber om hjälp gör det inte för att “störa” – utan för att klara sin skolgång, sitt välmående och sin framtid.
När man gång på gång blir avvisad, ignorerad eller möts av kalla svar, skapas en känsla av att man inte är värd något. Många elever mår dåligt av detta – det kan leda till stress, ångest och att man helt tappar motivationen.
Det blir ännu värre när lärare visar favorisering. Vissa elever får ständig uppmärksamhet, beröm och hjälp, medan andra nästan blir osynliga. Det kan handla om små saker: vilka som får prata under lektioner, vilka som får längre tid på prov, eller vilka lärare lyssnar på när det uppstår konflikter. Men tillsammans skapar dessa skillnader en tydlig känsla av orättvisa och särbehandling.
Det sänder ett budskap om att alla inte är lika mycket värda – trots att skolan ska stå för motsatsen.
Flera elever vittnar också om att vissa lärare förutsätter att alla fungerar likadant, tänker likadant och klarar uppgifter på samma sätt. När man inte passar in i det mönstret, blir man snabbt stämplad som “svår”, “lat” eller “överdriven”. Men elever är olika. Alla lär sig på olika sätt, alla har olika behov, och skolan har en laglig skyldighet att möta dessa skillnader – inte ignorera dem.
Det gör också ont när man märker att skolledningen – rektorer och ansvariga – inte tar problemen på allvar. När elever eller föräldrar försöker prata om hur man blir bemött, får man ofta standardsvar, tomma ord eller försvar. Istället för att lyssna, gå till botten med problemen och ta ansvar, försöker vissa rektorer hellre skydda skolans rykte. Det leder till att elever känner sig ännu mer maktlösa.
Man ska kunna gå till skolan utan att känna oro, ångest eller uppgivenhet. Man ska kunna be om hjälp utan att känna sig som en börda. Man ska bli bemött med respekt, förståelse och vilja att lösa problem – inte med bortförklaringar.
När skolan brister i det, sviker den sitt viktigaste uppdrag: att ge alla elever en trygg och rättvis utbildning.
Det här handlar inte om att kräva det omöjliga. Det handlar om människovärde, respekt och ansvar. Lärarna och ledningen behöver påminnas om att bakom varje elev finns en person som kämpar, känner och försöker. Att säga “vi har många att hjälpa” är inte en förklaring – det är ett sätt att gömma sig från sitt ansvar. Och det är inte acceptabelt.
Ingen elev ska behöva känna sig mindre värd eller sämre behandlad på grund av att personalen inte orkar eller inte vill se verkligheten. Skolan måste förändras – inte eleverna.